Kuva surmaa tekstin – lue, miksi valokuviin kannattaa panostaa juuri nyt

Sulje silmäsi. Kuvittele, miltä Facebook näyttäisi ilman kuvia. Miltä tuntuisi lukea sanomalehteä, joka olisi pelkkää tekstierämaata? Kuvittele yhdysvaltalainen tuotemerkki Victoria’s Secret. Todennäköisesti mielessäsi eivät pyörähtele kyseisen firman fontit, design tai logo. Mielessäsi pyörähtelevät alusvaatemallit, joista olet nähnyt valokuvia.

belleunleash1.jpg

Belleunleash -tanssijanimellä tunnettu Veera halusi panostaa yrityskuviinsa sateesta huolimatta.

Ihmisen silmä pystyy tulkitsemaan kuvaa sekunneissa. Kuva piirtyy heti tajuntaan, erottuu ja tekee asiat näkyviksi. Kuvilla on kyky tuoda esille ihmisen piilotetut tunteet ja tarpeet – synnyttää meissä halu. Voimauttavasta valokuvasta on puhuttu jo vuosia. Sinun ei tarvitse osata mandariinikiinaa ymmärtääksesi toisella puolella maailmaa otettua ruutua. Kuvan viesti tavoittaa katsojansa tekstiä paremmin, koska sen vastaanottaminen ei vaadi yhtä paljon aktiivisuutta kuin sanallinen viesti. Teksti jää lopulta aina vain tekstiksi. Professori Timo Juhani Vihavainen toteaa osuvasti blogikirjoituksessaan: ”Taitaa se niin olla, että kuva on surmaava tekstin. Käyhän se kaupaksi niillekin, joille älyllinen aktiivisuus on vierasta.” Käyttökelpoinen kuva, jota ei tarvitse selittää puhki, päihittää sanan. Muistatko vielä ne Victoria’s Secretin enkelit? No niin.

belleunleash2.jpg

Valokuvan tehtävä on pysäyttää katsoja.

Valokuvaus on jotakin muuta kuin luullaan. Se on lukeneisuuden, ajattelun, ideoinnin ja piirtämis- ja visualisointikyvyn yhdistelmä, jossa luodaan uutta oman persoonallisuuden kautta. Jos joku menee kamerakauppaan maanantaiaamuna ja kuluttaa tuhansia euroja, se ei tarkoita, että hän herää tiistaina automaattisesti ammattilaisena. Sinä et halua palkata yritysilmeesi hoitajaksi ihmistä, joka osaa painaa nappulaa. Sinä haluat palkata ihmisen, jolla on kokemusta. Ihmisen, joka osaa sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja ympäristöihin. Ihmisen, joka ei käske sinua hymyilemään vaan saa sinut nauramaan.

belleunleash4.jpg

Henkilökuvauksessa tekniikkaa tärkeämpää on ihminen kameran edessä.

Kun kirjoitat Googleen hakusanat valokuvaaja Helsinki, saat eteesi noin 612 000 tulosta. Valokuvaajia on joka lähtöön. Toiset kuvaavat aina salamalla, toiset eivät koskaan. Toiset vihaavat ihmisiä, toiset rakastavat niitä. Toisilla on koulutus, toisilla ei. Toisten tekemistä ohjaa intohimo, toisten rahapino. Yksi kuvaa yrityksille, toinen yksityisille. Varmaa on se, että kuvaajan ammatillinen johdonmukaisuus ja tietämys syntyvät pääsääntöisesti keikoilla. Kuten jo aikaisemmassa kirjoituksessani olen kertonut, lehtikuvaajien osaamiskenttä on laajempi ja monipuolisempi kuin yhteen kapeaan genreen kuvaavilla. Kun on lehtikuvaajatausta, pärjää niin pressitapahtumissa, poliisiauton kyydissä, huvipuistossa, juustotehtaassa, Eduskuntatalossa, festareilla, sairaaloissa, lintubongaustornissa, takahuoneissa, työmaamontuissa kuin huscy-safarillakin. Yhteiskuntaa on yksinkertaisesti helpompaa ymmärtää, mitä enemmän on nähnyt ja mitä enemmän tietää.

Kuva: Jenna Lehtonen

B-kirjain on kuvaajan oma ja kotoisin kirpputorilta. Tietysti.

Olipa bisneksesi pientä tai suurta, tarvitset ammattilaisen juuri sinulle räätälöimiä valokuvia. Jos haluat erottua joukosta, voit unohtaa kliiniset kuvapankkikuvat, jotka paitsi nakertavat uskottavuutesi että ovat Adoben kaupalliseksi eduksi muodostunut sisäinen vitsi. Online-bisneksessä ammattimaisista kuvista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Kuvittele vaikka, miltä sanomalehdet näyttäisivät, jos lehtikuvaajia ei oltaisi heitetty ensimmäisinä yt-neuvotteluissa pihalle. Kuvittele, millaisia jutut olisivat, jos niitä ideoisivat toimittajien ja päälliköiden sijasta ensisijaisesti kuvaajat, kuten useasti palkittu lehtikuvaaja Markus Jokela on Helsingin Sanomissa todennut. Onnistunut kuva kiinnittää ja pysäyttää jutun äärelle. Valokuva täydentää ja korostaa tekstiä, brändiä tai sanomaa.

Onko kampaviineri oikea tapa aktivoida ihminen 2010-luvulla? Elämme maailmassa, jossa visualisointi on tämän päivän valuuttaa. Kuka sinun kuviasi käsikirjoittaa? Avaa silmäsi.

Veeran kuvaukset 10.5.2017. Kuva: Jenna Lehtonen

Valokuvaajan tehtäviin lukeutuu muun muassa mallin viihdyttäminen.

P.S. Kuvien mallina on Belleunleash -tanssijanimeä käyttävä Veera. Hänen yrityksensä palveluihin voit tutustua täällä.

P.P.S. Haluatko palkata minut? Näet työnäytteeni täällä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s